Elkopott, vagy elöregedett? Gumit kell cserélni? De mekkorát és milyet és még sok hasonló kérdés merülhet fel.Ezekre adunk most választ és információt.

Az autónk egyik legfontosabb és egyben szinte a legtöbbet cserélt alkatrésze a gumiabroncs. Ez az ami az utazási komfortot biztosítja és mellette a közlekedés során a biztonsági tényezője amiért felel az sem mellékes, gondoljuk itt arra, hogy a gumi összetétele és mintázata hatással van fékútra amivel akár az autónk épségét, akár mások életét menthetjük meg.

A gumiabroncsnak pont ezek miatt nem mindegy mekkora a mérete. A kiválasztásnál ezért fontos az, hogy a felnink méretéhez is passzoljon, valamint fontos az is, hogy a gyári megadott gumi méreteknek is megfeleljen. Mind a kettőben vannak azért kompromisszumok, de közeledni kell az előírt méretekhez túlzóan eltérni nem lehet, mert azzal csak a bajunk lehet.

Az egyik segítség a számunkra az lehet, hogy a meglévő felninkre mekkora gumit rakhatunk fel. Erre az alábbi táblázat segítséget nyújt:

Felni szélesség Minimum gumiszélesség Javasolt gumiszélesség Maximum gumiszélesség
5 155 165 vagy 175 185
5.5 165 175 vagy 185 195
 6            175  185 vagy 195  205
 6.5 185  195 vagy 205  215 
 7 195  205 vagy 215  225 
 7.5 205  215 vagy 225  235 
 8 215  225 vagy 235  245 
 8.5 225  235 vagy 245  255 
 9 235  245 vagy 255  265 
9.5 245  255 vagy 265  275 
10 255  265 vagy 275  285 
10.5 265  275 vagy 285  295 
11            275  285 vagy 295  305 
11.5 285  295 vagy 305  315 
12 295  305 vagy 315  325 
12.5 305  315 vagy 325  335 

A másik méret amit ki kell választani, hogy az autón lévő gumi méretéhez és elsősorban a teljes átmérőt értjük ez alatt, annak megfeleljen a választásunk. Ebben nagy segítségünkre lehet ha keresünk egy gumi váltóméret kalkulátort. Ez szinte minden on-line gumibolt repertoárjában szerepel, az egyik ilyen amit személy szerint én szeretek használni az az alábbi linken érhető el. A felső sorban a meglévő gumi méretét kell megadni, az alsó sorban pedig a kiválasztott gumi méretét amilyet vásárolni szeretnénk. A kalkulátor automatikusan számol gumi teljes átmérőt ebből kalkulál egy megfelelőségi információt %-ban.

(váltóméret kalkulátor: http://www.autogumibolt.hu/autogumi/gumiszerviz/valtomeret)

Ha a gumid méretét keresed és nem emlékeznél melyik adat mit jelent akkor azt az előző cikkünkben itt találod:
https://merivaklub.hu/index.php/szerviz/16-kerek-szerviz-alapok


A gumiabroncsokon is mint minden elektronikai eszközön 2012.07. hónapot követően legyártott gumiabroncson az Európai Unió döntése értelmében rajta kell legyen egy EU-s, a technikai adatokat tartalmazó abroncscímke, hogy a vásárlók számára könnyen összehasonlíthatóvá váljanak a különböző termékek.
Mit jelentenek az EU gumiabroncs matrica jelölései? Az alábbiakban a ehhez adunk egy kis segítséget.

Az üzemanyag-hatékonyság osztályozása



Üzemanyag-hatékonyság szerint a gumiabroncsok színnel jelzett, A–G kategóriába sorolhatók.

A (zöld)= legjobb üzemanyag-hatékonyság
G (vörös)= leggyengébb üzemanyag-hatékonyság
A „D” kategóriás abroncsok személygépkocsikon nem használatosak.

A kategóriák jelentése

Az „A” és a „G” kategória üzemanyag-fogyasztása között akár 7,5%-os fogyasztás eltérés is lehet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az „A” kategóriás gumiabroncsokkal 1000 kilométerenként több mint 6 literrel kevesebb üzemanyagra van szükség, mint egy „G” kategóriával jelölt abroncs használata esetén.

A nedves tapadás osztályozása



Nedves tapadási jellemzők szerint a gumiabroncsok A–F kategóriákba sorolhatók:
A = legjobb
F = leggyengébb
A „D” és a „G” kategóriás abroncsok személygépkocsikon nem használatosak.

A kategóriák jelentése

Vészhelyzetben akár néhány méter is sokat számíthat. Az „A” kategóriás abroncsokkal ellátott, 80 km/h sebességről teljes erővel fékező személygépkocsi akár 18 méterrel rövidebb fékút után áll meg, mint az „F” kategóriás gumiabroncsokkal ellátott gépkocsi.

A zajszint EU-s besorolása által mért adatok



Az EU-s besorolás decibelben méri a gumiabroncsok által keltett külső zajt.

Zajszint besorolási osztálya

Mivel a decibelben megadott értékek kevesek számára ismertek, a zajszint besorolási osztályát is feltüntettük. A zajszintek a későbbiekben bevezetésre kerülő határértékek szerint jellemzik a gumiabroncsokat.

1 fekete hullám: csendes (legalább 3 decibellel a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték alatt)
2 fekete hullám: mérsékelt (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték és a 3 decibellel alatta lévő tartomány között)
3 fekete hullám: zajos (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték felett)

A decibelszintek logaritmikus értékek. Ebből eredően a decibelben megadott érték legkisebb mértékű emelkedése is jelentős zajszintnövekedéssel jár. Érdemes tudni, hogy 3 decibellel magasabb zajszint esetében kétszer olyan intenzív a külső zaj.

Tudni kell azonban azt, hogy az EU-s címke mindenre nem ad választ, ezért az alábbiakra ne keressük rajta a választ, legalábbis nem érdemes ezekre következtetéseket levonni:

    Vonóerő havas vagy jeges úton (téli gumi esetén)
    Fékút havas vagy jeges úton (téli gumi esetén)
    Kormányozhatóság, stabilitás nedves és száraz úton
    Vízelvezető képesség egyenes futás vagy kanyarodás esetén (aquaplaning)
    Kopás, várható élettartam

A fenti problémák miatt gumiabroncs vásárlásnál a döntésünket ne a címke alapján hozzuk meg, hanem olyan abroncsot válasszunk, ami minden területen kiegyensúlyozottan teljesít.

A rövidebb fékútra a lágyabb gumikeverék és a nagyobb felfekvő felület van jó hatással. A nagyobb felfekvő felület szélesebb mintázatot takar, ami viszont a gumi vízelvezető képességét rontja, ellenben az élettartama jobb azon gumiknak, amelyeknél a mintaárok keskenyebb, mivel kevésbé hajlamos az öregedésre a gumi. Így általánosságban elmondható, hogy az egyszerűbb mintázatok azok amelyek nagy általánosságban a többség számára megfelelő választás lehet,ettől eltérően viszont úgy érdemes gumit választani, hogy vegyük számításba azt, hogy milyen körülmények között használjuk legtöbbet a gumit. Ha többnyire vizes, nedves úton, akkor jól mintázott, jó vízkiszorítású gumi a helyesebb választás. Ha viszont főként száraz körülmények között autózunk, akkor lehet egy kevésbé mintázott szélesebb mintázatú gumi a megfelelő tapadás érdekében a helyesebb választás.

Ezeken a szempontokon felül viszont, már szinte teljesen szubjektív a választás, hogy melyik gyártót választjuk, de itt is tudunk némi irány mutatást adni.

Nem véletlen a hasonlóság

Ma a gumi gyártók is már konszernekben dolgoznak, így ezeket figyelembe véve csoportosíthatjuk őket, és akkor már csak a csoporton belül kell eldöntenünk, hogy a prémium, az átlagos, vagy éppenséggel a low coast budget kategóriát választjuk.
Íme a gumi gyártók konszernjei:
Continental konszern:

 prémium: Continental

 közép: Barum, Semperit, Uniroyal

 budget: Sportiva, Matador

Michelin konszern:

 prémium: Michelin

 közép: BF Goodrich, Kleber, Nexen

 budget: Kormoran,

Goodyear konszern:

 prémium: Goodyear, Dunlop

 közép: Fulda, Laufenn

 budget: Kelly, Debica, America

Bridgestone konszern:

 prémium: Bridgestone

 közép: Firestone

 budget: Dayton

Hankook konszern:

 prémium: Hankook

 közép: -

 budget: Laufenn

Összességében azt kell mondanunk, hogy a döntésünkben a kereskedők ajánlása is segítségre lehet, de a különböző tesztek amelyeket készítenek a gumikról, segíthetnek ezen tulajdonságok értékelésében a leginkább.