A hűtővíz forr rotyog a kiegyenlítő tartályban? De a motor a visszejelzők szerint nem melegszik túl. ... 

Egy hiba amitől a legtöbb autó tulajdonos félve retteg, hogy megfőzi a motort és azzal tönkre teszi. Mindazzal őrült költségekbe, motorcserébe és akár egy autópályán kellemetlen helyzetbe sodorva magát.

Ez miatt, többen is, nem is ok nélkül árgus tekintettel és figyelemmel kísérik autójuk szívének működését, az utolsó kis zörrenésre neszre is nagy gondot fordítva. Azonban kellő körül tekintéssel és odafigyeléssel sokat tehetünk szeretett autónkért, hogy minél tovább szolgálhasson minket.

Így tett az egyik klub tagunk is, aki arra lett figyelmes, hogy a Meriva B 1.4turbo 140lóerős autójában furcsahangot hall a motortérből. Járó motornál a motorteret megnézve arra lett figyelmes, hogy a kiegyenlítő tartályban forr a víz.

videó forrása: facebook.com/norbert.gacsal

Ezt követően kellő odafigyeléssel elkezdte feltérképezni a jelenséget, hogy mikor jelentkezik a jelenség, és azt, hogy mi okozhatja.
Megfigyelése szerint a hűtővíz az autó indításánál teljesen tünet mentes volt, egy rövid út megtétele után a vízhőmérséklet a kijelző információi szerint nem melegedett túl, nem billent a mutató 90°C fölé, azonban rövid időn belül a tartályban elkezdett zubogni a víz.

A hibát több tényező okozhatja, első körben a termosztát, ha nem működik megfelelően, akkor felforr a hűtővíz, ám azt a vízhőfok visszajelzőnek le kell követnie, így a termosztát hibáját ha minden jól megy már a műszerfalon észlelhetjük.
Az elmélet, ugye az, hogy a valamilyen sót tartalmazó víz forráspontja 100 °C fölé tolódik ~104°C körülre, ezt tolja még tovább a rendszer kialakítása, hogy a nyomásszeleppel ellátott zárt rendszerben a nyomás alatt lévő folyadék még később forr fel, mégpedig a mérések szerint, Két atmoszféra nyomás eseténa forráspont már 120 ◦C, és ha a külső nyomás eléri a 15,5 atmoszférát, akkor a víz forráspontja már 200 °C-ra növekszik.

Ebből az elméletből adódóan ha a nyomás alatt lévő zárt rendszernél forr (bugyog) a hűtő folyadék, akkor a rendszer nyitottságára kell gyanakodni. Ez lehet egy repedt kiegyenlítő tartály, egy repedt vízcső, vagy akár a záró kupak hibája is.
Előbbinél üzem közben víz pára keletkezik a tartály környékén ami lecsapódva fagyálló folyadélkkal szennyezi a morteret, járó motornál pedig könnyen érzékelhető is a folyadék kijutásának a helye.
A vízcsövek éppségét úgy lehet a legegyszerűbben ellenőrízni, hogy az autóval egy tiszta helyre kell állni, vagy egy nagy tiszta papír lapot kell a motortér alá helyezni, és járatás közben pedig figyelni kell, valahol nem jelenik-e meg csöppenés az autó alatt, valamint ebben az esetben a hűtőfolyadék túlzott fogyása is jelentkezik mint jel.
A harmadik lehetőségnél, ha a kupak romlik el, akár a nyomásszelep megy benne tönkre, akár megreped, a hűtővíz nem fog kijutni a tartályból, csak gőz, pára formályában ami észlelhető szennyezettséget nem valószínű, hogy fog okozni rövidebb távon, ezért ezt csak egy cserével tudjuk kiszűrni, ha a többi lehetőség nem áll fenn.

A klubtagunk pont az utóbbi eset áldozata lett, annyi plusz költséggel, hogy a hiba jelentkezése és kivizsgálása után a tartály kupakjával egy időben a termosztát is cserélve lett. De a kupak volt a hiba kiváltója, ami nyitottá tette a hűtőrendszerét.