Motorosan behajtható a külső tükröd? De nem akar semmit csinálni? Ha jó akkor azt így tudod ellenőrizni vagy javítani.

Vannak a Merivákban azok a felszereltségek, amelyeket motorikusan behajtható külső visszapillantó tükrökkel látott el a gyártó. Ez azt jelenti, hogy van a külső tükör, és azt egy nyomógomb segítségével be tudjuk hajtani, ha szűk helyen parkolunk, vagy ha nem szeretnék az úttesttel párhuzamosan parkolva ha elvinné valaki a tükrünket.

 

Valószínűleg ez mivel nem egy automata rendszerről van szó, ez miatt nem is igazán jut eszébe szinte senkinek, viszont pont ez miatt hajlamos arra, hogy "elromoljon". Ezt azért tettem idézőjelbe, mert nem minden esetben beszélhetünk elromlásról.
Azt, hogy nem működik több dolog is okozhatja. Elsőként lehet az, hogy az ajtókábel megtörik, azonban ez véleményem szerint több funkció kiesésével is járna, így ha a behajtáson kívül minden más működik az ajtón, akkor ezt a lehetőséget hátra sorolhatjuk. Lehetne a kapcsolóba telepített nyomógomb is hibás, de mivel az csak egy I-O kapcsoló, nem túl valószínű, a kapcsolóban inkább a tükörlap mozgató kapcsoló tárcsa az ami elfárad a sok masszírozástól, az a hajlamosabb az elromlásra. Nem véletlen de a végére hagytam két esetet ami a legvalószínűbb. Mind a kettő ugyanazon oknál fogva okozza azt hogy nem működik a behajtás, ez pedig az, hogy nincs használva. De az, hogy nincs használva az hogy okozhatja kétféle módon is a hibát?
Hát úgy, hogy az egyik esetben pusztán berohad a mechanizmus úgy, hogy a motor nem képes azt megmozdítani, ezt javítani leginkább csak cserével lehet, a kezdeti berohadást viszont még lehet orvosolni, ott viszont még működik, csak vagy nem a teljes működési tartományban, azaz vagy nem hajt ki teljesen vagy pont az ellenkezője, nem hajt be rendesen, vagy csak olyan lassan mozog mint egy csiga. Ennek a javítását később részletezem fotókkal illusztrálva is.
A másik eset pedig, hogy az autó használójának fogalma sincs arról, hogy az autó visszapillantója akár mozgatni is tudja magát, ezért "összekócolja" a programot és onnantól amíg nem kerül szinkronba a tükör pozíció és a motorikus mozgás kapcsolt állapota, addig nem működik. Ez úgy alakul ki, hogy vagy kinyitott állapotban becsukja valaki, aztán valamiért a tükör kapcsolón elkezdi nyomogatni a gombot de mivel úgy nem történik semmi azt persze többször teszi és a szinkron elcsúszik, vagy pedig úgy veszi át valaki az autót, hogy a gombbal, azaz motorikusan be van hajtva, és tudatlanul kihajtja a tükröket az éppen az autót használatba vevő személy, aztán persze megint jön a gombnyomkodós mechanizmus, mert az ember kíváncsi és előbb minden végig nyomkod, hogy kiderüljön melyik gomb mit csinál. Ami meg persze nem csinál semmit azt meg mint hülye gyerek a csengőt persze elkezdjük nyomogatni, onnantól pedig ugyanaz történik nem fog működni a behajtás.
Javítani lehet szinte minden esetben a hibát, a működési zavart egyszerűbben, egy beragadt szerkezetet már nehézkesebben, vagy egyáltalán, mert az is lehet, hogy örökre megszorul.
Hogyan ellenőrizzük melyik eset áll fenn?
A lehető legegyszerűbb módon. Meg kell próbálni kézzel mechanikusan behajtani a tükröt. Mondhatnám azt, hogy nem kell félni, mert minden tükröt be lehet hajtani, de aki nem számol egy esetleges tükör cserével, az azért kellő körültekintéssel végezze a feladatot. Ha nincs megszorulva a szerkezet akkor a végponti rögzítő záron átpattintja könnyedén behajlik a tükör, ha azonban szorul a szerkezet akkor nehézkesen mozog a tükör és a szerkezet recsegve ropogva megy végig. Jó ha tudjuk, hogy ezt a hangot a szerkezetben lévő spirál rugó okozza, annak a rugótagjai oxidálódnak és ragadnak ezáltal össze.
Javítani a vizsgálat után már könnyedén tudjuk, főleg ha csak a szinkron hibával állunk szemben. Nézzük ezt a lehetőséget elsőként.
Fontos megjegyezni, hogy mind a két tükrön végezzük el az adott lépéseket szinkronban, mert ha ezt nem tesszük meg, akkor csak fél munkát végzünk, és a két tükör nem lesz sem szinkronban se nem fog együtt működni.
Első lépésként induljunk ki a tükrök alap helyzetéből, legyen mind a két tükör nyitva. Ekkor gyújtáson lévő, vagy akár alapjáraton ketyegő autónkban FONTOS ! egyszer nyomjuk meg a tükör behajtás kapcsolóját, a tükör állító gomb csoporton a kis nyomógombot. Ha nem történik semmi, akkor hajtsuk be mindkét tükröt, várjunk az előző kapcsolás után kb 10-15 másodpercet, majd nyomjuk meg ismét a gombot. Ha szerencsénk van akkor ekkor utol éri magát a szinkron és kinyitja a tükröket. Ha nem történ semmi, akkor ugyanez a metódus, csak nem a tükör behajtással indítunk, hanem a kapcsolóval. Kinyitjuk mechanikusan a tükröket, és nyomjuk meg a gombot, ha nem történt semmi, akkor nyomjuk meg még egyszer a gombot 10-15 másodperc várakozás után és ezt követően 10-15 másodperc múlva hajtsuk be a tükröket újfent manuálisan, majd próbáljuk ki a gombot. Ha minden jól megy akkor el fog indulni a tükör behajtás.
A második esetben, amikor már kézzel mozgatva is kissé szorulósan megy a tükör azt nem kell erőltetni. Ha picit megmozdul, akkor szerencsénk van nincs végzetes állapotban a tükör, viszont erőltetni kár volna, hogy tönkre menjen. Hozzá kell tenni, hogy a program hibát sem biztos, hogy tudnánk javítani ilyen állapotban, mivel a kis behajtó motor gyenge ahhoz, hogy egy szoruló szerkezetet mozgasson, így letilt és nem megy sehova tovább, legalábbis a saját tapasztalat az ez volt. Így ebben az esetben mindenképp a szerkezetet kell rendbe tenni, szépen mozgó állapotba hozni, hogy ne erőltessük meg az behajtó motort.

Tükör lap kihajtása.

A rendbe tételt első körben azzal kell kezdeni, hogy a tükörlapot lefelé le kell hajtani amennyire lehet, majd a tükör mögött az ajtó felé eső részben, ahol az ajtóhoz való csatlakozás van láthatóvá válik a forgó rész, amely egy spirál rugóban van, a rugó akadályozza meg a tükör magától való behajlását azzal, hogy leszorítja a zárat. Ez a rugó ha rozsdásodik akkor elveszti rugalmasságát és nem engedi oldani a zárat, ez miatt nem lehet behajtani a tükröt.

A nyíllal jelölve a rozsdásodó rugó.

Azt a rugót kell kezelni valamilyen rozsdamaró, csavarlazító folyadékkal. Ezt én személy szerint egy Würth-ös Zabra Rost Off-al oldottam meg. A kezelés közben meg kell mozduljon, ezért ha nem mozgott akkor meg kell próbálni kézzel behajtani, ha megindul akkor többszöri oda vissza mozgatás közben a rozsda átalakítóval újbóli kezelés érdemes. A használt anyag hatóidejétől függően hagyjuk hatni a rozsdaátalakítót, majd újból meg lehet ismételni a kezelést, ha még mindig nagyon szoros volna. Ne ijedjünk meg, mozgatás közben recsegő ropogó hangot fog hallatni, ami ha nem is a normális hang, de a rozsda miatt nem idegen. Ha már könnyedébben mozog, utána én WD40-el jól megitattam mozgatás közben. Ekkor a recsegő hangok is elhalkulnak, majd szépen a használat során meg is szűnnek.
Miután szépen lehet kézzel mozgatni, visszatérhetünk a cikk elején leírt folyamathoz és elkezdhetjük elektromosan is tesztelni.
A folyamat végén pedig boldogan használhatjuk az elektromosan behajtó tükreinket.